Na začiatku musí byť vždy dobrá myšlienka – nápad. Ale to už nestačí. Escape roomov je veľa. A tie naozaj dobré vyčnievajú. Letmý pohľad na webovú stránku alebo Facebook vám trochu napovie o technickej organizácii, ale kvalitu miestnosti si overíte až na vlastnej koži.
Hráči sa musia cítiť ako súčasť príbehu. Ak ako hráč zabudnete na to, že je to len hra a zúrivo riešite príbeh, objavili ste čaro tohto fenoménu. Atmosféra je základný stavebný kameň.
O zážitku rozprávate dlhú dobu po hre. So spoluhráčmi aj ľuďmi, ktorí ešte nehrali. Posudzujete, spomínate, vysvetľujete. A samozrejme – plánujete už návrat alebo ďaľšiu hru.
Hádanky sú zábavné, nielen inteligentné. Šikovne vymyslené úlohy nájdu rovnováhu medzi zábavnosťou a náročnosťou. Musia byť nielen vedecké a logické, ale aj riešiteľné obyčajnými ľuďmi. Obtiažnosť musí byť skrátka férová.
Každý hráč zažije svoju svetlú chvíľku. Escape room, kde jeden zapálený vodca skupiny niečo rieši a ostatní sa len prizerajú, nie je veľmi dobrý. Spolupráca musí byť nutnosťou, každý návštevník miestnosti sa musí cítiť potrebný.
Výzva a ozajstný „escapizmus“. Rekvizity a logické hádanky slúžia jednému – zážitku. Ten však hráči nemôžu dostať úplne zadarmo, to môžu doma pozerať televízor. Aj preto má väčšina escape roomov určitý časový limit a na hráčov vyvíja herný tlak.
Zápal je cítiť nielen z hráčov, ale aj gamemasterov. V tejto hre nie je priestor na sterilné správanie. Pracovníci v kvalitnom escape roome berú svoju prácu s profesionálnou vášňou, sú komunikatívni, flexibilní a majú zmysel pre humor.
Všetko dá na konci zmysel. Počas hry má hráča roztpylovať veľa vecí, musí trochu tápať, aby sa na konci zasmial a usúdil, že hádanky do seba skvele zapadli a príbeh sa šikovne vysvetlil.