Nahliadnutie za zamknuté dvere očami vedcov

Verte alebo nie, dokonca aj hraním sa zaoberajú vedci. V prípade nášho článku kanadskí, pretože profesor Scott Nicholson je z univerzity v Ontáriu. Pozrite sa na štúdiu Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities (Nahliadnutie za zamknuté dvere: Prieskum o Escape roomoch ( Nicholson, S. 2015).

Z dát zozbieraných z úctyhodných 175 herných zariadení po celom svete (polovica z Európy) vyšli zaujímavé fakty. Napríklad že:

- najviac skupín sú dospelí nad 21 rokov (37%), ale mladých je až 19%. 19% tvoria firemné kolektívy, 14% rôznogeneračné skupiny a 11% sú páry na rande. A väčšinou, až v 71% prípadov sú návštevníci rôzneho pohlavia v skupine.

- 24% centier ponúka iba jednú jedinú hernú izbu. 27% ponúka izby dve, 18% tri... čiže náš Questum patrí medzi ten zvyšok, pretože máme v menu až štyri herné miestnosti!

- je zaujímavé aj to, že v Európe sa za hru platí väčšinou spoločne za celý tím. V Amerike však v 85% hrách platíte za každého hráča zvlášť - a v Ázii sa na hlavu platí úplne všade.

- skupiny hráčov sú najmenšie v Európe - v primere 3.98 hráčov na 1 tím. Zato v Ázii je v jednom tíme 6.07 hráča.

- Je príbeh v hre dôležitý? Podľa výskumu áno. Iba 11% hier si dovolí nepokryť hru príbehom. V najväčšom počte prípadov (39%) je príbeh rozprávaný formou hádanok a celkový cieľ hry je pointa príbehu. Zvyšné hry majú buď tému, ktorá ale nie je rozoberaná, alebo príbeh slúži iba ako pozadie, ale nezasahuje do konkrétnych úloh.

- Zdá sa, že najviac príbehov je zo súčasnosti (asi švrtina), kým z 20. storočia je 24% príbehov. Potom nasledujú buď staršie doby, alebo fantasy a sci-fi témy v 7% prípadov vás príbeh vezme rovno do budúcnosti.

- Zaujímavé výsledky priniesol výskum v tom, čo sa páči ženám a mužom. Ženám sa absolútne nepáčia vojenské hry - 0%. Zato v najväčšom počte prípadov (25%) rady oslobodzujú nejakú osobu alebo zviera. Zato muži milujú vojenské témy (40%) alebo žáner supernatural (20%). Zato keď prídu ženy aj muži spolu, tak hrajú prakticky čokoľvek (najčastejšie riešia nejakú lúpež, ale čísla sú pri spoločných hrách všade veľmi vysoké).

Celá štúdia na scottnicholson.com je z roku 2015, ale ju poznámka, že tento dokument je živý a profesor ho priebežne aktualizuje.